Heropening Hippolytuskerk Middelstum

06 juni 2022

De Hippolytuskerk in Middelstum is een half jaar gesloten geweest. In deze periode is gewerkt aan het herstel van bevingsschade, met name aan de bijzondere gewelfschilderingen waar de scheuren dwars doorheen liepen. De werkzaamheden zijn afgerond en de deuren staan nu weer open voor publiek. Bij dat moment staan we op vrijdag 10 juni graag even stil.

Adam en Eva

Bevingsschadeherstel

Van september 2021 tot en met april 2022 zijn de gewelven in de Hippolytuskerk constructief en esthetisch hersteld. Al in 2014 waren flinke scheuren zichtbaar in de gewelven als gevolg van aardbevingen. Holstein Restauratie Architectuur heeft toen samen met ons de schade in kaart gebracht. Vervolgens is samen met Bouwhuis-Journée Restauratoren Muurschilderingen uit Arnhem een herstelplan gemaakt. Een nauwkeurige, doordachte aanpak is een voorwaarde bij deze historisch zeer waardevolle schilderingen. Daarnaast was uiteraard overleg met het Instituut Mijnbouwschade Groningen en haar voorgangers vereist om tot herstel te kunnen overgaan. Alle scheuren zijn minutieus onderzocht. Het ging daarbij zeker niet om alleen kleine scheuren. Soms kon je er gemakkelijk een hand in steken. Het herstel bestond onder andere uit het injecteren van de scheuren in de gewelven, herstel van gescheurd pleisterwerk en herstel van beschadigde gewelfschilderingen. Ook de scheuren in metsel- en voegwerk van de toren en de buitenzijde van de kerk zijn aangepakt.

Gewelfschilderingen

De Hippolytuskerk is een grote, vijftiende-eeuwse bakstenen kruiskerk en één van de mooiste voorbeelden van een laatgotisch kerkgebouw in Groningen. De grote hoeveelheid schilderingen dateren van rond 1520 en kwamen tijdens de restauratie in de jaren zeventig van de vorige eeuw aan het licht toen kalklagen werden verwijderd. Op de gewelven zijn prachtige, detailleerde engelen, duivels, vogels, bloemen, planten en mensen geschilderd. Enkele schilderingen zijn vermoedelijk gemaakt naar de voorbeelden van kunstschilder en tekenaar Albrecht Dürer (Neurenberg 1471-1528).

Mede mogelijk gemaakt

Voorbereiding en begeleiding van het herstel door Holstein Restauratie Architectuur te Groningen. Het werk werd uitgevoerd door Bouwhuis & Journée Restauratie Muurschilderingen te Arnhem/ Deventer, Daniël Oudman Stukadoor en Restauratiewerken te Oostwold, Aannemersbedrijf Sietsema te Uithuizen en Boonstra Bouwservice te Nieuw Weerdinge.