Poort en bank genomineerd voor kunst op straatprijs

31 mei 2022

Update: Poort en Bank heeft de tweede prijs gewonnen!

Vandaag is de Maand van de Kunst op Straat gestart. Tijdens deze maand zet Kunstpunt Groningen een selectie van de bijna zeshonderd kunstwerken in de openbare ruimte in de gemeente Groningen in de spotlights. Onderdeel van de Maand van de Kunst op Straat is de Kunst op Straatprijs. Het kunstwerk Poort en Bank van JCJ Vanderheyden is hiervoor genomineerd. Dit kunstwerk staat op het kerkhof bij de kerk in Woltersum en maakt onderdeel uit van Op Hoogte Gedacht, een project van Stichting Oude Groninger Kerken rond beeldende kunst op kerkhoven.

Kunstwerk Poort en Bank van JCJ Vanderheyden in Woltersum

Het thema van de Kunst op Straatprijs 2022 is ‘panorama, zicht op stad en ommeland’. Binnen dit thema zijn tien kunstwerken uit de gemeente Groningen genomineerd waaronder Poort en Bank van JCJ Vanderheyden in Woltersum. Dit kunstwerk staat achter de kerk van Woltersum, op de rand van de wierde. Zittend op de bank transformeert de poort tot een omlijst schilderij van het Groningerland, waarbij de blik op subtiele wijze richting de einder wordt gestuurd. Zowel de verstilde plek als het beeld zelf roepen op tot overpeinzing en beschouwing.

Poort en Bank

Project Op hoogte gedacht

Poort en Bank maakt onderdeel uit van Op Hoogte Gedacht, een project van de Stichting Oude Groninger Kerken rond beeldende kunst op kerkhoven. Het project startte in 2004, met als doel historische Groninger kerkhoven op een bijzondere manier onder de aandacht te brengen. De zeven kunstwerken die sindsdien zijn gerealiseerd, reflecteren op eigen wijze de specifieke functie en betekenis van de plek.

Stemmen!

Stemmen

Van 2 t/m 19 mei kan er gestemd worden via onderstaande rode knop. De kunstwerken zijn te herkennen aan grote rozetten waarmee ze tijdens de Maand van de Kunst op Straat zijn gemarkeerd. Het is het vijfde jaar op rij dat de Kunst op Straatprijs wordt uitgereikt.