Lezing: Waarom Maria een blondine werd

Lezing: Waarom Maria een blondine werd

• Donderdag 15 december 19.30-21.30 uur
  • Remonstrantse kerk, Coehoornsingel 14 Groningen

De Bijbel vertelt ons maar weinig bijzonderheden over de geboorte van Christus. Rondom die geboorte zijn in de loop der tijden dan ook een groot aantal volksverhalen ontstaan. Samen met visionaire onthullingen zijn zij van grote invloed geweest op de manier waarop het kerstgebeuren is afgebeeld. Waar komen de os en de ezel vandaan, terwijl de evangelietekst daar geen melding van maakt? Waarom wordt de geboorte nu eens in een grot, dan weer in een stal gesitueerd? Waarom is een gedeelte van de stal vaak een ruïne? Waarom wordt Maria afwisselend zittend, knielend of liggend voorgesteld en waarom wordt zij vanaf het eind van de veertiende eeuw ineens een blondine? Waar komen de vroedvrouwen vandaan die we zo vaak zien afgebeeld en waarom is Sint Jozef meestal afgebeeld als een oude, slaperige man? Ziehier, enkele vragen die bij het bekijken van de middeleeuwse kerstvoorstellingen naar voren komen en die in de lezing worden beantwoord.

Spreker: Paul le Blanc

Paul le Blanc (1948) was o.a. 20 jaar universitair docent kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen aan de Radbouduniversiteit te Nijmegen en 10 jaar directeur van de Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland. Zijn kunsthistorisch onderzoek richt zich met name op de bestudering van de middeleeuwse muur- en gewelfschilderingen in Nederland. Hij publiceert hier regelmatig over en begeleidt ook nog steeds restauratieprojecten.

De kosten voor het bijwonen van de lezing:

• € 7,50
  • € 2,50 voor SOGK-donateurs

Betaling aan de deur

Aanmelden

Via onderstaande rode knop kunt u zich aanmelden voor de lezing Waarom Maria een blondine werd op donderdag 15 december.

Aanmelden lezing