Noorderlicht Festival in de Akerk

30 juli 2021

Het Noorderlicht Internationaal Fotofestival 2021 vindt plaats vanaf 7 augustus op meerdere locaties in Groningen, Friesland en Den Haag. Met het thema ‘The Makeable Mind’ verkent Noorderlicht de relatie tussen visuele cultuur en de werkelijkheid: hoe wordt ons denken gestuurd door een op hol geslagen beeldcultuur, technische ongekende mogelijkheden en razendsnelle internetverbindingen? In onze Akerk is het fascinerende ‘LAWKI–NOW’ van het collectief ARK te ervaren.

Pièce de resistance van het festival is de multimedia-installatie ‘LAWKI-NOW, Life As We Know It’. In opdracht van Noorderlicht en in samenwerking met MU Hybrid Art Space is het werk speciaal voor het koor van de AKerk ontwikkeld door ARK. ‘LAWKI-NOW’ is een meeslepende filmische ervaring die machine learning combineert met menselijk vakmanschap en interactie met bezoekers. Het resultaat is een gigantisch audiovisueel instrument dat het publiek confronteert met de realiteit van ons leven.

Hiernaast wordt de kerk in beslag genomen door een breed spectrum aan werken die bewegen tussen technologie, mens en natuur. In de ene zijbeuk zien we hoe (beeldende) technologieën worden ingezet om nieuwe en soms futuristische verhalen te vertellen. Aan de andere kant van de kerk worden werken getoond die meer onze relatie met de natuurlijke wereld onderzoeken.

ARK Noorderlicht
Fotograaf: Iris Duvekot. ARK: (Louis Braddock Clarke, Roosje Klap, Arran Lyon, Senka Milutonović, Teoniki Rozynek, Valentin Vogelmann, Zuzanna Zgierska).