Patty blogt

07 juni 2021

In de zomermaanden staat onze stichting normaliter bol van de activiteiten. Deze worden georganiseerd door de plaatselijke commissies die vrijwillig actief zijn in onze kerken. Hierbij moet u denken aan concerten, tentoonstellingen, theater, maar ook aan lokale boekenmarkten of andere evenementen waar bewoners en toeristen elkaar ontmoeten. Graag willen we de kerk openstellen voor iedereen, vandaar dat vele vrijwilligers iedere ochtend de deuren openen en ’s avonds weer sluiten. Door de coronapandemie was het er het afgelopen jaar stil. Nu komt de levendigheid weer langzaamaan terug in de kerk. Vele kerkdeuren staan inmiddels open en kunt u weer genieten van de schoonheid, rust en stilte.

Patty Wageman

Toch is het niet overal stil. Zo start het komend weekend het festival Terug naar het begin. Dit festival heeft over de afgelopen jaren inmiddels zijn sporen ruimschoots verdiend en geeft het jong talent een podium in en rondom onze kerken in het oosten van de provincie Groningen. Dit jaar ziet het festival er anders uit dan voorgaande jaren. Door alle coronamaatregelen is er een festival op maat gerealiseerd. Er zijn routes uitgestippeld die je in kleine groepjes kunt boeken. Kleine expedities noemen de organisatoren het. Op deze routes wordt een keur aan theater, muziek en beeldende kunst aangeboden en bezoekt u en passant ook nog eens ons prachtige erfgoed en fietst u door het mooie Groninger land. De routes zijn over drie weekenden verdeeld en sinds de bekendmaking dat er vanaf 5 juni weer meer mag, gaan de boekingen heel snel. Wie dus nog een route wil boeken, moet snel zijn! Raadpleeg daarvoor terugnaarhetbegin.nl.

Maar er valt deze zomer meer te beleven. Zo hebben we in onze grote stadskerk, de Akerk in Groningen, een pop-up zomerprogramma georganiseerd dat volgende week van start gaat. Deze zomerprogrammering past in onze doelstelling van Kerk open om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met deze bijzondere plek, maar ook om een bruisend programma te brengen in de zomer voor jong en oud, voor toeristen en thuisblijvers. Van oudsher was de Akerk voor de stadjers een plek van bezinning en ontmoeting. Dat willen we weer in ere herstellen.

Ongetwijfeld gaat er deze zomer nog meer plaatsvinden in stad en ommeland. Onze website houdt alle activiteiten van onze bijna 100 kerken bij. Hier kunt u dus te weten komen of de kerk open is voor bezoek en of u er terecht kunt voor een concert, tentoonstelling of andere activiteit. In mijn volgende blog zal ik er weer een paar activiteiten uitlichten. Maar eerst heet ik u weer van harte welkom terug!

Patty Wageman
Directeur Stichting Oude Groninger Kerken