Overdracht doopsgezinde kerk Middelstum

27 mei 2021

Op vrijdag 4 juni 2021 wordt de doopsgezinde Kerk in Middelstum overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken. Met de overdracht door de doopsgezinde gemeente dragen wij zorg voor 97 kerken, 2 synagogen, 57 kerkhoven en 9 (vrijstaande) torens. De overdracht vindt in aangepaste (besloten) vorm plaats, dit om de huidige coronamaatregelen te volgen. De doopsgezinde gemeente blijft de kerk voorlopig gebruiken en op termijn zal ook een plaatselijke commissie aan de slag gaan met activiteiten in en om de kerk.

Historie doopsgezinde kerk

De doopsgezinde kerk, ook wel Vermaning genoemd, stamt uit 1863. De kerk werd gebouwd ter vervanging van een uit 1815 daterende Vermaning in Huizinge. Van die kerk zit de eerste steen ingemetseld in de noordmuur van de Middelstummer kerk. Het is een eenvoudige zaalkerk met driezijdige sluiting en aan de voorzijde een dakruiter.

Behalve de ingemetselde eerste steen, is ook het kabinetorgel afkomstig uit de Huizinger Vermaning. Het kabinetorgel kwam 1819 in bezit van de doopsgezinde gemeente, het werd geplaatst in het toenmalige kerkgebouw in Huizinge. In 1863 werd in Middelstum een nieuw kerkgebouw in gebruik genomen. Het orgel werd op een galerij achter in de kerk geplaatst. In 1889 vindt er een grote verbouwing plaats door Van Oeckelen. In 1984 werd het orgel gerestaureerd door Gebrs. Vermeulen, orgelbouwers te Weert onder advies van J.J. van der Harst en O.B. Wiersma. Het orgel werd in de oorspronkelijke staat hersteld. Hierbij bleek, dat de windlade en de klaviatuur ouder zijn dan 1760 en dat er pijpwerk van Johannes Duyschot (ong.1645 tot 1725) is gebruikt. Het orgel staat nu voor in de kerk.

Doopsgezinde kerk Middelstum