Pilot met sneltest voor toegang Akerk geslaagd

11 april 2021

Op vertoon van een negatief corona-testbewijs mocht je op 9, 10 en 11 april de Akerk én de huidige tentoonstelling ‘Gimme Shelter’ bezoeken. Wij deden mee aan een pilot van Stichting Open Nederland die hiermee verkent hoe monumenten weer opengesteld kunnen worden voor bezoek.

Testen voor Toegang

Testen voor Toegang is een platform van de Stichting Open Nederland. Het doel van de Stichting Open Nederland is een bijdrage leveren aan het heropenen van het sociale leven in Nederland. De overheid bepaalt welke evenementen per wanneer en onder welke voorwaarden weer open mogen. Stichting Oude Groninger Kerken deed met de Akerk mee aan deze pilot. Marius Breukink, projectleider SOGK: ‘Wij willen graag onze bijdrage leveren aan deze pilot om te verkennen hoe we de culturele sector weer kunnen openen. Daarnaast zijn wij natuurlijk ook blij dat we op deze manier weer bezoekers kunnen laten genieten van onze prachtige Akerk.’

Meer informatie op Rijksoverheid.nl

Akerk bezoeken

Om toegang te krijgen tot de Akerk was het noodzakelijk dat elke bezoeker zich liet testen via Testen voor Toegang. Op vertoon van een negatief testbewijs van maximaal 40 uur oud, kon je op 9,10 of 11 april (tussen 10.00 - 17.00 uur) de Akerk én de tentoonstelling 'Gimme Shelter' bezoeken.
Verspreid over de drie dagen hebben wij zo'n vijftig enthousiaste bezoekers mogen ontvangen en hebben wij ons steentje kunnen bijgedragen aan de pilot. Uiteraard zijn wij met beide erg tevreden!