Religieus erfgoed: oude cultuur in hedendaagse gemeenschappen

19 maart 2021

Veel mensen hebben niet zo’n duidelijk idee van het belang van religieus erfgoed. Student-assistenten Kjelda Glimmerveen en Loïs Bakker leggen het uit. Ze zijn ervan overtuigd dat ook jongeren erfgoed interessant kunnen vinden, als je ze het maar laat zien en meemaken.

Verbinden

In september vorig jaar vond de kick-off van het Netwerk Religieus Erfgoed plaats. Het Netwerk wil musea, hogescholen en universiteiten, kerkstichtingen en andere erfgoedorganisaties verbinden om kennis te vergroten op het gebied van religieus erfgoed en de ontwikkelingen die plaatsvinden. Er zijn dertien organisaties bij betrokken, waaronder in Groningen de Stichting Oude Groninger Kerken en de Dorpskerkenbeweging. Dat erfgoed is belangrijk op allerlei manieren. Kerken en andere religieuze gebouwen zijn natuurlijk lokaal van belang; voor de steden, dorpen en wijken waar ze in staan zijn ze vaak cruciaal voor de gemeenschap. Maar ook nationaal gezien is er steeds meer aandacht voor religieus erfgoed. Het zijn immers stukjes van onze geschiedenis, onze cultuur en onze nationale identiteit.