Laatste keer Courtisane van Schout bij Nacht in de Akerk

30 november 2021

Na een succesvolle toer door de provincie staan de acteurs van Courtisane op zaterdag 11 december om 14.00 uur nog één laatste keer op de planken, en wel in de Akerk in Groningen.

Courtisane

Deze eigentijdse muziektheatervoorstelling van de theatermakers van Schout bij Nacht gaat over het leven en vooral het werk van de Franse schrijfster uit de Renaissance: Louise Labé (1524-1566). Louise was een tomboy, feministe avant-la-lettre, belle rebelle en een courtisane. Ze beschreef haar intense hunkering naar liefde in vurige sonnetten. Al vijf eeuwen inspireert zij met haar werk componisten, dichters en vrouwen over de hele wereld. Deze bijzondere voorstelling geeft een fascinerend inzicht in vijfhonderd jaar seksuele revolutie. In de spannende composities heeft het kerkorgel een hoofdrol. Courtisane gaat over ambitie, identiteit, emancipatie, gender en liefde. Een voorstelling met opgestroopte mouwen. Brutaal, kwetsbaar, smaakvol, stoer en sexy!

Courtisane ging in première op festival Noorderzon in de stad Groningen en speelde tien zeer succesvolle voorstellingen. Vooral de zang, aankleding, teksten en regie werden geroemd. En niemand had eerder een sensuele tango op een kerkorgel gehoord. Daarnaast wordt er geflirt met new-wave, musical, chanson en rock. Muzikaal voor elk wat wils dus. De vijfhonderd jaar oude teksten zijn vertaald door moderne Nederlandse dichters. Soms expliciet, vaker aangrijpend. De voorstellingen van Schout bij Nacht worden wel hilarische tragedies genoemd. Want hoe beroerd het leven ook zijn kan, er valt ontzettend veel te lachen.

Reserveren

Toegang is gratis! Reserveren moet via info@schoutbijnacht.nl. Vermeld hierbij uw naam, het aantal personen en uw telefoonnummer. Een QR-code, legitimatiebewijs en mondkapje zijn verplicht. Een financiële donatie na afloop is van harte welkom. De opbrengst gebruikt Schout bij Nacht om nieuwe producties in 2022 mogelijk te maken.

Akerk

Onze prachtige Akerk met haar rijke historie biedt onderdak aan deze voorstelling. Sinds 1987 is de Akerk in het bezit van Stichting Oude Groninger Kerken en dragen wij zorg voor het behoud van deze kerk. Via deze voorstelling kunnen wij ook veel mensen op een bijzondere manier laten genieten van dit prachtige erfgoed.