Studenten bespreken levensvragen en overnachten in de kerk van Garmerwolde

12 oktober 2021

Bepakte studenten staan in de wind en stromende regen bij de middeleeuwse kerk in Garmerwolde. Op deze bijzondere plek gaan ze in kleine groepjes in gesprek over zeven vragen die je jezelf elke vijf jaar zou moeten stellen… Stichting Oude Groninger Kerken stelt de kerk graag beschikbaar voor dit initiatief dat Heilige Plekken heet.

Heilige Plekken

Samenwerking Stichting Oude Groninger Kerken en Heilige Plekken

Patty Wageman, directeur Stichting Oude Groninger Kerken: ‘Deze samenwerking met Heilige Plekken leidt tot een verbinding met jongeren die wellicht ons cultureel erfgoed anders niet zo snel zouden vinden, domweg omdat ze er niet mee in aanraking komen. Door Heilige Plekken worden we ook voor deze groepen zichtbaar. Een ander aspect dat ons aantrok in de samenwerking, is dat er daadwerkelijk (persoonlijke) gesprekken plaatsvinden, onderling en in het licht van de geschiedenis van de locatie. Hiermee komen de kerken, die van oudsher plekken zijn van ontmoeting en bezinning, nu op een 21ste-eeuwse manier opnieuw tot leven.’

Experience

Het is middernacht als de experience ten einde is. Rachelle: ‘Ik heb mezelf beter leren kennen en ook de anderen, zelfs mijn vriendin die ik al veertien jaar ken.’ Lars: ‘Het is voor mij de eerste keer dat ik dit allemaal zo verwoord.’ Marian Timmermans van Heilige Plekken: ‘Het verrast de jongeren en het ontroert mij elke keer weer wat ik zie gebeuren onder studenten tijdens een experience om daarna te slapen onder de gewelven. Dat is ook waarom we als team Heilige Plekken experiences maken. We willen ze laten ervaren dat het gebouw leeft. Jongeren een moment laten beleven van verwondering, verstilling en verrassing op een heilige plek.’ De experience draagt ook bij aan het voortbestaan van het gebouw en zijn verhalen. De helft van de opbrengst gaat namelijk terug naar de betreffende kerk of klooster.

Meer informatie

Wil je een kerk of klooster aanmelden, of wil je juist met een jongerengroep langskomen? Stuur een e-mail naar heiligeplekken@gmail.com of kijk op de website.

Website Heilige Plekken