Restauratie klokkenstoel Zeerijp

25 januari 2021

Restauratie klokkenstoel Jacobuskerk Zeerijp

De klokkenstoel in de toren van de Jacobuskerk in Zeerijp en een klein gedeelte van de vloer onder de klokkenstoel worden gerestaureerd en verstevigd. De restauratie is gebaseerd op een plan dat de vrijwilligers van de kerkelijke gemeente Maarland enkele jaren geleden hebben opgesteld met als achtergrond de wens om een ontbrekende luidklok terug te brengen naar de toren.

Klokkenstoel

De huidige Anna- en Jacobklok, in 1502 door Geert van Wou gegoten, hangen nu aan gedeeltelijk stalen krukassen. Deze worden vervangen door houten, rechte krukassen zoals het oorspronkelijk ook geweest is. Daarbij worden ook de luidwielen en bevestigingen vervangen. Dit werk wordt uitgevoerd door Simon Laudy van Klokken- en Kunstgieterij Reiderland.