Zaalkerkje Klein Wetsinge - de ultieme pauzeplek

15 januari 2021

Zaalkerkje Klein Wetsinge - de ultieme pauzeplek

De kerk is niet alleen een plek voor samenkomst en viering, maar biedt ook de rust en stilte om je naar binnen te keren en te bezinnen. In ons drukke leven, en in de steeds vollere steden, neemt de behoefte aan ‘ontsnappingsmomenten’ toe. We doen aan yoga en meditatie, of gaan uitwaaien in de natuur. Het zaalkerkje in het Groningse dorp Klein Wetsinge ligt aan een populaire wandel- en fietsroute, op een prachtige plek aan het Reitdiepdal. Deze kwaliteit vormde het vertrekpunt voor de transformatie tot de ultieme ‘pauzeplek’.(De Volkskrant - Kirsten Hannema - 15 januari 2021)

De kerk is de nieuwe kerk

Na de coronacrisis zullen nog meer kerken leeg komen te staan. Wat doen we met deze toch zo beeldbepalende gebouwen? Vijf succesvolle voorbeelden komen aan bod in dit artikel.

Zoals de kerkganger na de coronacrisis niet meer terugkomt, zo zullen veel kerken die nu leeg zijn, straks leeg blijven. Wat gaan we doen met deze gebouwen, die zo bepalend zijn voor het beeld van steden en landschappen, en die een belangrijk onderdeel zijn van ons collectieve geheugen?

De kerk is de nieuwe kerk

Hoewel Nederland fraai gerenoveerde godshuizen kent – denk aan de tot boekenwinkel verbouwde Dominicanenkerk in Maastricht – zijn de afgelopen jaren ook veel kerken verpest door ze vol te proppen met woningen. Of simpelweg gesloopt, omdat men geen nieuwe bestemming ervoor wist.