En de GROP is voor de Stichting Oude Groninger Kerken

18 september 2020

En de GROP is voor Stichting Oude Groninger Kerken

Vrijdag 18 september werd de GROP - Groninger Opdrachtgevers Prijs - uitgereikt aan de Stichting Oude Groninger Kerken. Deze prijs is persoonlijk door de stadsbouwmeester in het leven geroepen. Eerdere winnaars waren Nijestee en Niek Verdonk. Wij kregen deze prijs vooral voor de consistentie in de kwaliteit van het opdrachtgever schap van de SOGK, aldus de stadsbouwmeester. Of zoals hij ook opmerkte: 'een keer is geen kunst, maar wel het leveren van voortdurende kwaliteit'.

Oogsttijd voor Groninger stedenbouw

Architectuur is geen elitehobby, maar een levensbehoefte. Dat besef begint in Groningen eindelijk weer door te dringen, merken drie hoofdrolspelers in het stedelijke bouwbeleid. Ze blikken terug op de Architectuurmaand en vol on-Gronings optimisme vooruit. (Thereza Langeler in DvhN - 18 september 2020)

De bouwmeester, de wethouder, het geweten

Het Powerhouse Helperpark sluit prachtig aan op de Mediacentrale, vindt stadsbouwmeester Jeroen de Willigen.
De bouwmeester

Het Forum Groningen is wat PvdA-wethouder Roeland van der Schaaf betreft de logische winnaar van de Groninger Architectuurprijs.
De wethouder

Artikel DvhN totaal

De toren naast de kerk van Garmerwolde. Een voorbeeld van hoe het wél moet, stelt Peter Michiel Schaap van Platform GRAS.
Het geweten

Forum Groningen gekozen tot beste nieuwe gebouw van de gemeente (drie keer)

Het Forum in Groningen is vrijdagavond bekroond met maar liefst drie eerste prijzen bij de uitreiking van de Groninger Architectuurprijs. Het markante gebouw in de binnenstad kreeg online de meeste stemmen van Groningers. Ook de publieks- en de vakjury van de Groninger Architectuurprijs kozen het Forum als beste gebouw van het afgelopen jaar. (Thereza Langeler in het DvhN - 19 september 2020)
Lees het hier het artikel in Dagblad van het Noorden