Ontkerkelijking door corona sneller dan verwacht

14 september 2020

Ontkerkelijking door corona sneller dan verwacht

Ontkerkelijking gaat door corona sneller dan verwacht, schrijft de @volkskrant dit weekend. Dat zou betekenen dat de urgentie voor een duurzame toekomst voor kerkgebouwen ook groter wordt. (De Volkskrant 13 september 2020)

Kerk in tijden van corona

‘De betrokkenheid van kerkgangers piept en kraakt in deze crisis’, schreef oud-programmamaker Leo Fijen, samensteller van het voornoemde boek (Kerk in tijden van Corona door Kolet Janssen). ‘We stonden er zo goed voor, we waren zo vitaal’ – een waarneming die vooral betrekking had op zijn eigen parochie. ‘En ik besef dat dit allemaal voorbij is.’

Artikel De Volkskrant

Gestage leegloop

In 2018 rekende 52 procent van de Nederlanders zichzelf niet tot enige religieuze groepering, tegen 41 procent in 2004. 23 procent gaf ‘rooms-katholiek’ op als gezindte – tegen 30 procent in 2004. 15 procent was in 2018 lidmaat van een van de protestantse kerken (PKN of anderszins) tegen 21 procent in 2004.