We zijn op zoek naar trouwfoto's onder de rode beuk in Domies Toen

07 september 2020

We zijn op zoek naar foto's van trouwparen onder de rode beuk

We zijn op zoek naar trouwfoto's van bruidsparen die onder de beuk op de foto zijn gezet. Die willen we ook graag in de Petruskerk {ieterburen tentoonstellen. Als je een mooie trouwfoto hebt stuur dan even een berichtje naar voorzitter@domiestoen.nl. Een andere bijzondere foto van de beuk is vanzelfsprekend ook welkom.

Rode beuk Domies Toen kandidaat Boom van het Jaar

De rode beuk is kandidaat voor 'boom van het jaar'. De boom heeft een bijzondere geschiedenis. Rode beuken getuigden van rijkdom. Ze mochten dan ook alleen geplant worden als je als boer voldoende bunders of aanzien had. Kennelijk gold dat ook voor de dominee in Pieterburen. De beuk werd rond 1850 gepoot in de tuin van de weem, de pastorieboerderij. In 1880 werden de schuren afgebroken en werd het oude voorhuis vergroot tot een voorname pastorie. De slingertoen werd rond de rode beuk ontworpen. Zo is de beuk dus ouder dan de tuin!
Stem nu op de rode beuk in Doimies Toen

Fotogenieke boom

De rode beuk van Domies Toen is heel fotogeniek. Altijd weer wordt hij door bezoekers op de foto gezet. Een terechte kandidaat voor de boom van het jaar. Wim Roggeveen, de laatste dominee in Pieterburen, vertrokken in 1960, heeft hem vereeuwigd, met zijn dochters op het bruggetje. Veel bruidsparen zijn onder de beuk gefotografeerd. Bezoekers van de tuin zetten hem steeds weer op de foto.

Stuur je foto's in

Daarom de vraag: Ook een mooie foto gemaakt van de beuk? Stuur hem in naar fotowedstrijd@domiestoen.nl. Inzenddatum tot 20 september, digitaal inzenden. De mooiste foto’s worden in de kerk tentoongesteld. De jury bestaat uit Hans Sas, fotograaf te Warfhuizen, Alex Boerema, fotograaf te Kruisweg en een bestuurslid van Domies Toen.