Fietsen in Groningen: van kerk naar kerk, door leeg land

02 september 2020

Fietsen in Groningen: van kerk naar kerk, door leeg land

'In Groningen staan tientallen middeleeuwse kerkjes. Vaak kun je ze bezichtigen. Marjoleine de Vos maakte een fietstocht die haar langs tien ervan voerde'. (reportage in NRC 2 september 2020)

Er is aan die oude kerken heel veel te zien

De kerk van Krewerd is net als die in Zeerijp bijna altijd open, van sommige andere kerken kun je een sleutel halen. Krewerd is van binnen wonderbaarlijk warm van licht, dankzij de prachtige geel-geglazuurde tegels. Er hangen elegant krullende olielampen, het orgeltje is het op één na oudste bespeelbare orgel van Nederland (uit 1531) en men heeft ooit, om een en ander iets imposanter te maken, het orgelfront verbreed met een trompe-l’oeil-schildering van orgelpijpen. Daardoor lijkt het alsof er daar wonderwat ten gehore zou kunnen worden gebracht en er menig register opengetrokken zou kunnen worden. Een sympathieke vorm van opschepperij.

Reportage NRC - Marjoleine de Vos - 2 sep 2020

Fietstocht lanbgs middeleeuwse kerken

Er zijn verschillende fietstochten langs de Groningse middeleeuwse kerken te maken. De tocht die Marjoleine de Vos maakte, geeft de mogelijkheid tien kerken te bezichtigen, en een stukje langs de Waddendijk te fietsen, via Nansum. De kerken van Zeerijp, Krewerd en Eenum zijn (vrijwel) altijd open, de andere soms. Sleuteladressen zijn te vinden op de site van de Stichting Oude Groninger Kerken. De tocht is een kleine twintig kilometer lang. In Loppersum is een treinstation en zijn OV-fietsen te huur. Horeca is er in Loppersum en Oosterwijtwerd, winkels in Loppersum, een bakker van Groninger koek in Bierum.