Groninger Architectuurprijs 2020 - stem nu!

02 september 2020

Groninger Architectuurmaand - er kan gestemd worden

De Groninger Architectuurprijs is dé prijs voor goed ontwerp in de gemeente Groningen. Jaarlijks maken we aan de hand van alle inzendingen de balans van de Groninger architectuur op. Met de prijs vragen we aandacht voor de kwaliteit van de gebouwde omgeving en het belang van zorgvuldig ontwerp.

Schoolkerk genomineerd door de vakjury

Samen met 15 andere projecten i s de Schoolkerk in Garmerwolde genomineerd door de Gentse jury.
De lijst met genomineerden die dit jaar door de Gentse vakjury uit 45 inzendingen is geselecteerd telt 16 projecten, waarvan de helft woningbouw. Niet gek want maar liefst 1790 woningen zijn er vorig jaar volgens de gemeente opgeleverd, waarvan 1214 sociale huur, 190 vrije sector huur en 386 koop. Daarmee wordt de stijgende lijn sinds 2012 voortgezet. Dit jaar zitten er zelfs 1953 woningen in de pijplijn. Zo komt de gehoopte woningbouwproductie eindelijk op stoom, al worden er nog altijd weinig betaalbare koophuizen neergezet – een segment waaraan juist zoveel behoefte is.
Van baksteen naar plaksteen: dit zijn de genomineerden voor de Groninger Architectuurprijs.
Lees hier het artikel in het DvhN

GRONINGER ARCHITECTUURPRIJS // DEZE PROJECTEN NOMINEERT DE VAKJURY

Dinsdag 1 september maakte de vakjury haar genomineerden voor de Groninger Architectuurprijs bekend. De jury, dit jaar afkomstig uit Gent, koos zestien projecten uit de longlist van 46. Dit zijn de kanshebbers op de juryprijs, uiteraard in willekeurige volgorde.
De zestien genomineerden

Inzendingen en hoe dan verder

Op grond van de inzendingen bepalen een vak- en publieksjury hun winnaars: het beste nieuwe bouwwerk van Groningen. Ook online kan gestemd worden. De prijzen worden uitgereikt aan de winnende teams van ontwerpers, opdrachtgevers en bouwers.

Stem op je favoriete nieuwe gebouw

De Groninger Architectuurprijs is een initiatief van de Stichting Dag van de Architectuur Groningen (DAG), GRAS en Atelier Stadsbouwmeester. Het is onderdeel van het programma van de Groninger Architectuurmaand. De Groninger Architectuurprijs is de opvolger van de Grote Groninger Gebouwenenquête, die sinds jaar en dag in Groningen werd georganiseerd.

Alle inzendingen, maar je stemt natuurlijk op onze Schoolkerk in Garmerwolde

In Garmerwolde staat een dertiende-eeuwse kerk met een robuuste, vrijstaande klokkentoren. Wie de oude toren binnengaat wordt verrast door twee hagelwitte wenteltrappen, een ontwerp van architectenbureau MX13. Ze staan als een minimalistisch statement in de met kloostermoppen ommuurde ruimte, een ontmoeting van de 21e eeuw met de Middeleeuwen. De verbouwde toren maakt deel uit van een educatief project van Museum Catharijneconvent, waarmee het samen met lokale partners (in Noord-Nederland de Stichting Oude Groninger Kerken) de Nederlandse jeugd kennis laat maken met de achtergronden van religieuze tradities.
Stem hier