Torentje van Spiek krijgt lang verwachte opknapbeurt (de kerk en het kerkeiland ook)

24 augustus 2020

Het bekende torentje van Spijk, de bijbehorende Andreaskerk en het kerkeiland krijgen een opknapbeurt. „Hopelijk kunnen we dit najaar aan de slag”, zegt Jur Bekooy van Stichting Oude Groninger Kerken. (Dagblad van het Noorden - Patriecia Kolthof 24 augustus 2020)

Niet alleen de toren, maar ook de gracht en het kerkeiland

Eigenlijk zou de klus al bijna geklaard moeten zijn . Maar de boel liep vertraging op. Dat geldt ook voor de opknapbeurt van de kerk in Middelstum. Bekooy: „Ja, het is een beetje een flauw excuus, maar het komt door corona. Wij bouwers zijn een vrij traditioneel volkje, als het gaat om aanbesteden en plannen maken, zijn we graag bij elkaar.”

Torentje van Spiek - DvhN 24 augustus 2020

Mooiste dorp

De totale opknapbeurt kost zo’n zes ton. Een groot deel van het geld is afkomstig van de provincie. Binnenkort is er een informatieavond voor omwonenden. „En wie weet”, zegt Bekooy, „misschien wint Spijk, na Niehove en Winsum, dan wel de verkiezing van het mooiste dorp.”
Artikel DvhN PDF