Statenfractie CDA Groningen en CDA Eemsdelta willen religieus erfgoed behouden

18 augustus 2020

Statenfractie CDA Groningen en CDA Eemsdelta willen religieus erfgoed behouden

De afgelopen jaren is het aantal kerkbesturen dat niet meer in het onderhoud van kerken kan voorzien verder toegenomen. In het Groningse ommeland zal deze druk naar verwachting ook in de komende jaren blijven groeien door secularisatie en krimp. Om te zorgen dat kerken in de toekomst behouden blijven en een passende bestemming houden is het belangrijk om samen met inwoners te werken aan een zogeheten kerkenvisie.

Warm hart

Het CDA draagt kerkbesturen en initiatieven vanuit de samenleving zoals de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) een warm hart toe. Door de samenwerking met deze organisatie, overheden, kerkbesturen en inwoners verder uit te diepen kan worden bijgedragen aan het behoud van religieus erfgoed in gemeenten.

Eemskrant 18 augustus 2020

“Waar kerkgemeenten verdwijnen willen we dat religieus en cultureel erfgoed overeind blijft en een passende bestemming kan blijven aannemen. Het Rijk biedt financiële ondersteuning voor het opstellen van lokale kerkenvisies. Het is belangrijk dat we hier in de nieuwe gemeente Eemsdelta samen met burgers en organisaties mee aan de slag gaan” aldus lijsttrekker van het CDA Eemsdelta Pier Prins.