Het scheppingsproces als kunstwerk - Monnikenwerk

02 augustus 2020

Het scheppingsproces als kunstwerk - Monnikenwerk

'In tien Groningse kerken werken beeldend kunstenaars deze zomer elke woensdag aan nieuw werk. Aan het eind van de werkdag is bezoek welkom. Een impressie van Monnikenwerk.'
Artikel Dagblad van het Noorden
(Tekst Job van Schaik en foto's Reyer Boxem - Dagblad van het Noorden 1 augustus 2020)

Hoe het begon

In de grote Mariakerk in ’t Zandt beitelt Anjet van Linge fragmenten van wijdingskruisen in brokjes wit marmer en zwart Belgisch hardsteen. Samen met haar man Marc de Groot is zij de initiatiefnemer van Monnikenwerk, dat aan zijn derde editie toe is. ,,Wij zijn in 2017 naar Den Andel verhuisd en deden mee aan de kunstroute daar”, vertelt ze. ,,Marc werkte toen in de kerk en dat beviel zo goed dat hij zich afvroeg: ‘Hoe zou het zijn om een kerk als atelier te hebben?’ In diezelfde tijd lazen we een oproep voor initiatieven om kerken op een passende manier nieuwe invullingen te geven, nu er steeds minder gekerkt wordt.” Dat was de geboorte van Monnikenwerk.

Website Monnikenwerk 2020

Fietsroute en website

Monnikenwerk duurt nog tot woensdag 19 augustus. Er zijn twee fietsroutes uitgezet, beginnend bij een dorp met treinstation: Ronde Noord loopt van Baflo via Den Andel, Westernieland en Saaxumhuizen naar Eenrum (15 kilometer). Ronde Oost van Loppersum naar Eenum, Leermens, ’t Zandt en Westeremden (22 kilometer). De kerken zijn natuurlijk ook afzonderlijk te bezoeken. Op de website monnikenwerk.nu staat meer informatie over de routes, kerken en kunstenaars. Ook doen de kunstenaars daar wekelijks in woord en beeld verslag van hun vorderingen.