Ierland maar dan anders - Friesch Dagblad

10 juli 2020

Ierland, maar dan anders

Ds. Aafke Nicolai wilde op zoek naar spiritualiteit in Ierland, maar dat werd door het coronavirus Oost-Groningen. „Het gaat om ruimte maken voor God en de ander. Of je nu thuisblijft of ver weg gaat.” (Friesch Dagblad - donderdag 9 juli 2020 - Aafke Nicolai)

Binnen word ik overvallen door de schoonheid van de kerk

Nadat we om heel wat oude kerken zijn gelopen, fietsen we in de laatste week langs de kerk van Termunten. ‘Open’ staat met grote letters langs de weg. We stappen van de fiets. Binnen word ik overvallen door de schoonheid van de kerk. Het is een sobere kerk, met witgekalkte muren en moderne strakke stoelen. De tafel is eenvoudig, zonder versiering, met enkel de paaskaars.

Ierland maar dan anders - Friesch Dagblad

Bij de ingang staan kaarsen. Ik steek er een aan. Voor mijn vader in het verpleeghuis. Het is stil in de kerk. De toren beklimmen is op eigen risico. We komen langs het raderwerk van het eeuwenoude uurwerk, we passeren de grote klok, waarop te lezen is ‘De oude klok die zo lang tot Gods eer mocht trillen moest onder bruut geweld versmelten en verstillen. Ik roep opnieuw Gods goedheid uit en breng het volk tezaam in ’t vrij Termunten tot een dankbaar loven van Gods naam.’ De klok werd in de oorlog omgesmolten voor wapens van de nazi’s. Na de oorlog kwam er een nieuwe klok.