Feesten uit de nieuwe wereld in een oude kerk

07 juli 2020

Feesten uit de nieuwe wereld in een oude kerk

School, kerk en museum: de Schoolkerk van Garmerwolde is alles in één. “In dit stuk van Groningen vind je de grootste dichtheid aan Romaanse kerken.” (NDC Mediagroep 7 juli 2020)

Inge Basteleur vertelt

Je hebt een goed paar middeleeuwse ogen nodig om de gifgroene mannetjes op het gewelf te kunnen ontdekken. Maar Inge Basteleur, werkzaam bij Stichting Oude Groninger Kerken, weet de gewelfschilderingen – nevelig, schimmig en mysterieus geworden door de tijd – moeiteloos te herkennen.

Roder Journaal - NDC Mediagroep 7 juli 2020

Wie de oude toren op het Garmerwoldse kerkterrein betreedt, treft een Esscher-achtige trap, die de bezoeker langs de acht installaties van de voorstelling leidt. “Die trap is al een uitje op zich”, zegt Inge, terwijl ze de witte treden bestijgt.