Weet de Zon van de Schaduw - 14 t/m 23 augustus

23 augustus 2020

Weet de Zon van de Schaduw - Hans Rikken

In 2018 ontstond bij de beeldhouwer Hans Rikken het idee een presentatie te maken met als focus een nieuw, groot ruimtelijk werk. Dit resulteerde in de indrukwekkende houten sculptuur Weet de Zon van de Schaduw die centraal staat in de gelijknamige tentoonstelling in de Der Aa-kerk, in het hart van de stad Groningen. De expositie is te zien van 14 t/m 23 augustus in de Der Aa-kerk in Groningen.

Hans Rikken is veertig jaar kunstenaar en viert dat met een jubileumtentoonstelling in de Der Aa-kerk in Groningen. Speciaal hiervoor maakte hij een imposant beeld, geïnspireerd op de zwarte reiger. ‘De black heron, ken je die?’’, vraagt Hans Rikken. ,,Dat is een Afrikaanse reiger, die op een bijzondere manier op vis jaagt: hij slaat heel snel zijn vleugels om zich heen, als een paraplu, waardoor er schaduw ontstaat. Met de kop onder die vleugels kan de vogel goed in het water kijken, zonder last te hebben van reflecties. Tegelijkertijd schrikken de visjes van die plotse beweging, en waar vluchten ze naar toe? Naar de schaduw! Zoek maar eens een filmpje op. Fascinerend.’’ (Artikel DvhN - 11 augustus 2020 - Illand Pietersma)
Artikel DvhN - 11 augustus 2020

Weet de Zon van de Schaduw in het Dagblad van het Noorden

Beeldhouwer Hans Rikken werkte een jaar aan de grote houten sculptuur ‘Weet de Zon van de Schaduw’. Dit werk staat vanaf 14 augustus centraal in een gelijknamige expositie in de Der Aa-kerk in Rikkens woonplaats Groningen. De grote houten sculptuur Weet de Zon van de Schaduw is ontstaan vanuit Rikkens fascinatie voor de zwarte reiger. Het werk bestaat uit 24 grote eikenhouten bogen.
Artikel Dagblad van het Noorden 31 juli 2020

De kunstenaar

De Groninger beeldhouwer Hans Rikken realiseerde veel kunstwerken in de openbare ruimte. Zoals in Zwolle en in Alphen aan de Rijn, op de IJsselkade in Deventer, middenin een raffinaderij in Rotterdam en in het ziekenhuis in Enschede. In Veendam staan zijn fontein, lichtobject en speelobject. De Werkmanbrug, in de Soendavijver langs de Bedumerweg, is een markant voorbeeld in zijn eigen stad. Daarnaast maakt hij autonoom werk, van uiteenlopende materialen zoals steen, brons en hout. Hij exposeert door heel Nederland bij beeldentuinen en galeries. Bij de expositie is een grafisch beeldenboekje over het maakproces van Weet de Zon van de Schaduw te koop, vormgegeven door Magdalena Stoeva.

Ticket kopen

Kaarten reserveren

Rondom het beeld is er in het koor en de kooromloop van de kerk ander werk te zien uit het oeuvre van Hans Rikken. Er worden foto’s en modellen van gerealiseerde kunstopdrachten getoond en is er een ‘atelierkast’ met kleinere beelden.

De expositie is te zien in de Der Aa-kerk van 14 augustus t/m 23 augustus van 10.00 - 16.00 uur in de Der Aa-kerk in Groningen.

Het aantal bezoekers dat tegelijk de tentoonstelling is beperkt. Daarom is het noodzakelijk een e-ticket te bestellen. U kunt elke 20 minuten een tijdstip kiezen.