Schoolkerk Garmerwolde in race Groninger Architectuurprijs

10 juni 2020

Groninger Architectuurprijs 2020

De Groninger Architectuurprijs is dé prijs voor goed ontwerp in de gemeente Groningen. Jaarlijks maken we aan de hand van alle inzendingen de balans van de Groninger architectuur op. Met de prijs vragen we aandacht voor de kwaliteit van de gebouwde omgeving en het belang van zorgvuldig ontwerp.

Schoolkerk Garmrwolde

In Garmerwolde staat een dertiende-eeuwse kerk met een robuuste, vrijstaande klokkentoren. Wie de oude toren binnengaat wordt verrast door twee hagelwitte wenteltrappen, een ontwerp van architectenbureau MX13. Ze staan als een minimalistisch statement in de met kloostermoppen ommuurde ruimte, een ontmoeting van de 21e eeuw met de Middeleeuwen. De verbouwde toren maakt deel uit van een educatief project van Museum Catharijneconvent, waarmee het samen met lokale partners (in Noord-Nederland de Stichting Oude Groninger Kerken) de Nederlandse jeugd kennis laat maken met de achtergronden van religieuze tradities.

Lees hier meer

Een van de inzendingen

Ontwerp MX13
Locatie Dorpsweg 69, Garmerwolde
Opdrachtgever Stichting Oude Groninger Kerken i.s.m. Museum Catharijneconvent
Aannemer Boerbouw, Leek

Nominaties door Vakjury - 1 september 2020

Ieder jaar stellen de Stichting DAG, GRAS en Atelier Stadsbouwmeester een jury samen. Deze bestaat uit minimaal drie personen. De juryleden komen altijd van buiten Groningen. Ze zijn onafhankelijk en goed in staat om op basis van gedegen kennis op het vlak van architectuur, ontwerp en projectontwikkeling een oordeel te vellen over de oogst van dat jaar.

Op grond van het ingezonden materiaal bepaalt de vakjury ten minste vier weken voor de prijsuitreiking de genomineerden. Het aantal genomineerden bedraagt maximaal vijftien projecten. De vakjury bepaalt zelf de criteria waarop geselecteerd wordt. De vakjury wordt secretarieel en organisatorisch ondersteund door de Stichting DAG, GRAS en Atelier Stadsbouwmeester.

In de week van de prijsuitreiking bezoekt de vakjury alle genomineerde projecten. Dat doen zij samen met een vertegenwoordiging van de initiatiefnemers die waar nodig informatie over de context kunnen verstrekken. Zowel interieur als exterieur komen aan de orde.

Op grond van de bevindingen tijdens het bezoek komt de jury tot een oordeel. Ze bepalen hun nummers 1, 2 en 3 en motiveren dit in een juryrapport. De bevindingen worden door de jury mondeling toegelicht tijdens de prijsuitreiking. Daarnaast verschijnt het juryrapport online op de site van de Groninger Architectuurprijs. Hierin vragen we ze niet alleen te reflecteren op de winnaars, maar ook op de totale oogst en de staat van het Groninger architectuurklimaat.