Schoolkerk open voor publiek

08 juni 2020

Schoolkerk open voor publiek

Vanaf zaterdag 13 juni 2020 is de Schoolkerk in Garmerwolde ieder weekend open voor publiek. In de toren is de gloednieuwe tentoonstelling ‘Feest! In Oost en West’, een project van de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) te zien. Op de Escher-achtige trap, ontworpen door architectenbureau MX13, komen acht feesten uit de christelijke en islamitische traditie tot leven. De feesten zijn verbeeld door de ontwerpers van Studio 212 Fahrenheit. De kerk en de toren van Garmerwolde behoren tot het bezit van de SOGK. Openingstijden zijn zaterdag en zondag van 10:00 -18:00 uur.

Feest in Oost en West

De tentoonstelling ‘Feest! In Oost en West’ is onderdeel van het landelijke project ‘Feest! Weet wat je viert’, van museum Catharijneconvent in Utrecht. Door te kijken, te ervaren en te doen wordt spelenderwijs duidelijk waar verschillende feesten die in Nederland gevierd worden over gaan. De ontdekkingstocht door de kerk en de toren wordt begeleid door een audiotour.

Reserveren

Eind februari was de oplevering van ‘Feest! In Oost en West’, maar helaas moesten de deuren vanwege het coronavirus meteen weer dicht. Maar vanaf 13 juni is het dan zover en opent de Schoolkerk in de weekenden de deuren voor het publiek. Hierbij gelden de protocollen voor monumenten. Dat houdt, naast verschillende hygiëne- en afstandsmaatregelen, in dat dat bezoekers van tevoren via www.avecplezier.nl moeten reserveren.

Filmische impressie

De Groningse filmmaker Ismaël Lotz maakte een filmische impressie van de toren. De duizelingwekkende trap is ontworpen door architect Marnix van der Scheer (MX13), de interactieve presentaties van de feesten door Albert Buring en Paul Mulder (Studio 212 Fahrenheit). Deze video is gemaakt door Ismaël Lotz (De Filmmakerij).

Schoolkerk open voor publiek in Monumentaal

De Schoolkerk in Garmerwolde is vanaf zaterdag 13 juni ieder weekeinde open voor publiek. In de toren is de nieuwe tentoonstelling Feest! In Oost en West, een project van de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK), te zien.
Schoolkerk Garmerwolde open vanaf 13 juni - Monumentaal