18 mei 2020

De comeback van de heilige Corona

In de katholieke kerk behoorde zij lange tijd tot de categorie ‘obscure’ heiligen. Maar sinds het virus dat haar naam draagt ons leven heeft lam gelegd, staat de heilige Corona weer volop in de belangstelling. (Stijn Fens in Trouw 16 mei 2020)

Maar toen veranderde alles

Het virus nam bezit van Europa en dus ook van de keizersstad Aken. Opeens lag de naam van de heilige Corona op ieders lippen. De schrijn met haar relieken werd meteen uit het depot gehaald en mooi opgepoetst, zodat die snel aan het volk getoond kon worden. Afgelopen week was het zover en ging de schatkamer van de Dom na drie maanden weer open. Iedereen kan de schrijn weer bewonderen en bidden bij de relieken van de heilige die bezig is aan een ongekende comeback.

De comeback van de heilige Corona

“Het is eigenlijk heel erg grappig dat uitgerekend de heilige Corona, nu het toneel weer heeft betreden”, zegt hoogleraar kerkgeschiedenis Paul van Geest. “Haar naam houdt geen verband met het virus, want dat virus is genoemd naar de stekeltjes rond de uitwendige structuur die, wanneer het virus tweedimensionaal wordt afgebeeld, samen als het ware een krans vormen, in het Latijn ‘corona’. Dingen komen soms wonderbaarlijks samen in het leven. Een obscure heilige staat plotseling in het volle licht en wordt het gezicht van een pandemie. En dat terwijl we heel weinig van haar weten.”

Ambassadeurs in de hemel

Een belangrijke functie van heiligen is dat ze onze voorspreker bij God zijn. Plat gezegd: door aan hen te vragen in de hemel voor jou te bidden kun je dingen hier op aarde voor elkaar krijgen. Het gebed tot de heilige Corona waarin wordt gevraagd de epidemie af te wenden en zieken te genezen, bevat niet voor niets de zin ’Heilige Corona, bid voor ons’.