Domies Toen meest noordelijke Botanische tuin van Nederland

15 mei 2020

Domies Toen meest noordelijke Botanische tuin van Nederland

Niet iedereen weet of verwacht het, Domies Toen in Pieterburen is de meest noordelijke botanische tuin van Nederland. Het predicaat botanische tuin wordt niet zomaar gegeven en wordt iedere 5 jaar opnieuw herijkt aan de criteria die de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen (NVBT) hieraan stelt. Criteria als goed collectiebeheer, het hebben van een beheerplan en goed besturen zijn binnen de criteria van essentieel belang.
Artikel DvhN - Domies Toen in Pieterburen krijgt opnieuw predicaat botanische tuin.

Domies Toen is open

De Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen (NVBT) gaf in een brief aan dat de visitatiecommissie onder de indruk was van het werk wat het nieuwe bestuur van Domies Toen heeft verzet. Domies Toen is volwaardig lid en zit hiermee in de lijn van botanische tuinen als de Hortus van Leiden, Amsterdam, De Kruidhof in Buitenpost of het arboretum in Oudenbosch. Botanische tuinen zijn instellingen waar een gedocumenteerde, levende plantencollectie wordt beheerd ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek, natuurbehoud, tentoonstelling en onderwijs.

Website Domies Toen

Domies Toen is op dit moment gewoon open omdat er alle ruimte is om niet te dicht bij elkaar in de buurt te komen. Het is de moeite waard om langs te komen en te zien hoe de vroegbloeiende stinzenplanten plaats maken voor wilde flora. De twee hoofdcollecties waar Domies Toen trots op is.

Domies Kerk en Toen

En bij deze botaische tuin - Domies Toen - hoort een prachtige kerk, een van de leden van het Grootste Museum van Nederland die je natuurlijk nu je hier bent ook niet mag missen! De Petruskerk laat zien dat de gotiek op het Groningse platteland volwassen was geworden. Het interieur wordt gesierd door een fraaie triomfboog en draagt vele sporen van de bewoners van de borg Dijksterhuis. Deze kerk behoort met drie andere Groninger kerken tot het grootste Museum van Nederland. Dertien prachtige monumenten van verschillende gezindten staan aan de basis van dit Grootste Museum. De kerken zijn bijzonder vanwege hun geschiedenis, architectuur en kunstwerken.
Website Petruskerk Pieterburen