Romaanse baksteenbouw in Bierum

09 mei 2020

Romaanse baksteenbouw in Bierum

De 13e-eeuwse Sebastiaankerk in Bierum is een van de oudste bakstenen kerken in Groningen. De restauratie van het bedehuis met de geschilderde gewelven is recent afgerond. „Het huis van God kun je geen onafgewerkte muren geven.”
Artikel Reformatorisch Dagblad
(Reformatorisch Dagblad - 9 mei 2020 - Bastiaan van Soest)

Baksteenimitatie

De kerk van Bierum is vervaardigd van baksteen. „Eerdere kerken werden gebouwd van tufsteen uit de Eifel, een schaars en duur product. In 1196 herontdekten de monniken in Aduard het maken van bakstenen. Voor baksteen is klei nodig en die is hier voldoende voorhanden.”

Reformatorisch Dagblad

Steunbeer

Vanwege het verzakken van de toren en een deel van de kerk werd in de 15e eeuw een enorme steunbeer tegen de kerk gebouwd. Bekooy vindt het een goed voorbeeld van hoe restauraties in de loop van de eeuwen gebouwen hebben veranderd. „Er is in honderden jaren zoveel aangepast. Die steunbeer is een merkwaardig ding, maar het maakt de kerk erg herkenbaar. Het gaat erom dat je de essentie van zo’n mooi gebouw kunt behouden.”