Stenen bij de kerk van Moarum

04 mei 2020

Stenen bij de kerk van Moarum

Tonko Ufkes (Gorredijk 1958), groeide op in Zevenhuizen bij Leek. Als historicus, dichter, schrijver en verteller bedient Ufkes zich bij voorkeur van het Westerkwartiers. Vorige jaar won hij de prestigieuze Freudenthal-Preis voor zijn verhaal De Bonte Vliegenvanger . Bij de Duitse uitgever Agenda verscheen onlangs een tweetalige bundel. foto archief corné Sparidaens (Tonko Ufkes - Dagblad van het Noorden - 4 mei 2020)

4 mei herdenking

Vandaag, 4 mei, herdenken we alle burgers en militairen die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord in oorlogssituaties of bij vredesoperaties, sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Schrijver, dichter en columnist Tonko Ufkes herdenkt in dit verhaal 16 oorlogsslachtoffers uit Marum. De 13- jarige Steven van der Wier in het bijzonder.

Stenen bij de kerk van Moarum - DvhN 4 mei 2020

'Tussen t groepke mannen lopt één die host n kop kleiner is en veul fiener, zunder van die brede scholders. Mor as zien bruur Uitze zien haand zuukt, weert er òf: wel al 13 joar is, op e Mulo zit, nee, die holdt zien bruur niet meer bij de haand beet! Wat as goenent uut e klas hum zien zollen? Hij komt gienent uut e klas tegen, amper aandern op dizze stille moandagmörn.'