02 mei 2020

De boerenkathedraal van Loppersum

Loppersum was de laatste jaren het epicentrum van de Groningse aardbevingen. Maar Loppersum is ook het dorp van de Petrus en Pauluskerk. Het ”pronkjewail” is de meest recente aanwinst van de Stichting Oude Groninger Kerken. Het Groningse dorp Loppersum, met ongeveer 2500 inwoners, heeft een kerk als een kathedraal. Het is na de Der Aa-kerk in de stad Groningen het grootste kerkgebouw dat de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) in eigendom heeft. De kerk wordt van oudsher ”de boerenkathedraal” genoemd. De oudste gedeelten van het imposante bakstenen gebouw met het vijfzijdige koor dateren uit de twaalfde eeuw. (Jan van Reenen in Reformatorisch Dagblad 2 mei 2020)

Decanaatskerk

„Vóór de Reformatie was dit een decanaatskerk”, verklaart Burggraaff. „De deken had 25 parochies onder zijn hoede. Na de overgang naar de Reformatie in 1594 heeft Loppersum goede tijden gekend. De rijke boeren hadden veel voor hun kerk over. Het gebouw is een ”pronkjewail”.”

SOGK begrijpt overdracht

Jur Bekooy, als bouwkundige verbonden aan SOGK, begrijpt dat kerkelijke gemeenten hun gebouwen overdragen aan de stichting. „Het gaat vaak in de eerste plaats om de financiën, daarnaast is een professionele organisatie van belang voor het behoud van het historische gebouw. Er komt veel kijken bij het aanvragen van subsidies, het maken van onderhoudsplannen en het op orde hebben van vergunningen.” Binnenkort wordt de natuurstenen leibedekking op het dak van de kerk vervangen.