Schoolkerk in De Architect

07 april 2020

Schoolkerk in Garmerwolde

In het gehucht Garmerwolde, op minder dan tien kilometer afstand van de Groninger Martinitoren, staat een dertiende-eeuwse kerk. In de vrijstaande klokkentoren heeft MX13 twee hagelwitte wenteltrappen gerealiseerd die langs een expositie leiden. Het resultaat is een spannende ontmoeting tussen de Middeleeuwen en de eenentwintigste eeuw. (de Architect 6 april 2020)

Toelichting door MX13

De verbouwde toren maakt deel uit van een educatief project van Museum Catharijneconvent. Onder de titel ‘Feest! Weet wat je viert‘ maakt de Nederlandse jeugd via exposities kennis met de achtergronden van religieuze tradities. Zo willen de initiatiefnemers de interculturele dialoog in Nederland een positieve impuls geven.

Lees hier het hele artikel in de Architect

Voor dit project heeft MX13 de kerktoren van Garmerwolde nieuw leven ingeblazen. De ongebruikte toren biedt nu, als een verticale museumvleugel, ruimte aan de expositie. Daarnaast heeft het bureau een ontvangstgebouw en een nieuwe kerkentree ontworpen.