Kerkklokken luiden de hele maand april.

01 april 2020

De klokken luiden de hele maand april

De Raad van Kerken deed de oproep in aansluiting op een lokaal initiatief van de Oud-Katholieke Paradijskerk in Rotterdam. Die heeft inmiddels gezegd dat de actie nog de komende weken doorgaat. Dat betekent dat ook op 8 april, 15 april, 22 april en 29 april klokken zullen luiden. (Dagblad van het Noorden - 1 april 2020)

Meer dan 65 Groninger klokken doen mee

Inmiddels doen zo’n 65 SOGK-kerken in de provincie Groningen mee aan deze actie. Ook de Martinitoren, de Der Aa-toren en de Jozeftoren nemen deel aan deze actie.
Toen dit initiatief werd gestart door de Paradijskerk in de binnenstad van Rotterdam., waren de overheidsmaatregelen van kracht tot en met 6 april 2020. Inmiddels heeft de overheid de maatregelen verlengd tot 1 juni a.s. Eind april wordt bekeken of het nodig is de klokken van hoop en troost in de maand mei ook nog te luiden.

De kerken die zich bij ons hebben aangemeld: Adorp, Baflo, Breede, Den Andel, Den Horn, Eenrum, Eenum, Engelbert, Fransum, Garmerwolde, Garnwerd, Godlinze, Grijpskerk, Grootegast (witte kerkje) Harkstede, Harkstede, Hornhuizen, Huizinge (niet SOGK - goede vriend), Kiel-Windeweer (De Amshoff), Klein Wetsinge, Kloosterburen, Krewerd, Kropswolde, Leegkerk, Leermens, Lettelbert, Losdorp, Marsum, Marum, Meedhuizen, Middelbert, Middelstum, Molukse kerk Appingedam, Niebert, Niehove, Nieuw Beerta, Nieuw Scheemda, Nieuwolda (nog niet SOGK), Niezijl, Noordbroek, Noordwijk, Nuis, Obergum, Oldehove, Oldenzijl, Onderdendam (in gedachten- heeft immers geen klok), Oosternieland, Oosterwijtwerd, Oude Pekela, Pieterburen, Sappemeer Koepelkerk, Slochteren, Solwerd, Stitswerd, ’t Zandt, Thesinge, Tolbert, Uithuizen, Usquert, Vierhuizen, Wehe-Den Hoorn, Westeremden, Westernieland, Westerwijtwerd, Wildervank (Margaretha Hardenbergkerk - geen SOGK) Winsum, Wirdum, Zeerijp, Zuidwolde, Zuurdijk.

Boodschap van hoop en troost

Opnieuw zullen woensdagavond in het hele land kerkklokken te horen zijn, om "een boodschap van hoop en troost" te geven voor iedereen die te maken heeft met het coronavirus.

Klokken luiden nog de hele maand april

Dat gebeurde al een paar keer eerder op woensdagen na een oproep van de Raad van Kerken. "Met deze 'klokken van hoop en troost' kunnen kerken mensen met elkaar verbinden over de grenzen van sociaal isolement heen", aldus de organisatie. Het gelui zal tussen 19.00 en 19.15 uur gebeuren.