Kerken te koop - het Friese verhaal

21 maart 2020

Oude Kerken; Het afscheid - het Friese verhaal

Drie kerkenraadsleden van het Friese dorpje Wânswert staan voor het moeilijke besluit om de 800 jaar oude kerk te verkopen. Tientallen kerken wacht hetzelfde lot. Deze uitzending van het programma Fryslân Dok met de titel Oude Kerken; Het afscheid werd uitgezonden op zaterdag 14 maart en de toekomst op 21 maart 2020.

Kerksluitingen

In de komende tien jaar zullen in Fryslân zo’n honderd kerken moeten sluiten. Alleen al in de gemeente Súdwest Fryslân gaan voor het jaar 2030 minimaal 27 kerken dicht, blijkt uit een enquête onder 129 kerkbesturen in deze gemeente. Volgens de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed is dat ‘echt heel veel’. Dit blijkt uit de tweedelige documentaire ‘Tsjerken te keap’ van Fryslân DOK, over het afscheid én de toekomst van monumentale kerkgebouwen.

Bekijk hier deel 1 van de documentaire

Deskundigen verwachten ‘een hausse aan kerksluitingen’. Ze houden er rekening mee dat het er nog meer zullen zijn dan de cijfers nu aangeven.

Deze documentaire is gemaakt in het kader van het 50-jarig bestaan van de Stichting Alde Fryske Tsjerken.

Dit is nagenoeg hetzelfde verhaal als het verhaal van de Groninger Kerken.

De toekomst

Programmamakers Gerard van der Veer en Marja Wiersma maakten een tweeluit over het afscheid én de toekomst van monumentale kerkgebouwen. In de komende tien jaar zullen in Fryslân zo'n honderd kerken moeten sluiten. Alleen al in de gemeente Súdwest-Fryslân gaan voor 2030 minstens 27 kerken dicht, blijkt uit een enquête onder 129 kerkbesturen in die gemeente.

Deel 2 - De toekomst

Fryslân heeft ruim 750 kerken. Doordat steeds minder mensen naar de kerk gaan, gaan kerken dicht. Zo'n 250 kerken hebben al een andere functie gekregen. Soms lukt het wel goed. De kerk van Dedgum bijvoorbeeld, herbergt een B&B en organiseert concerten. Zanger Marcel Smit vindt het leuk om in kerken op te treden. Bijkomend voordeel: de kerk zit bij zo'n gelegenheid vol.