Verticaal museum

22 februari 2020

Verticaal museum

Voor Hemelvaart is er een lift, voor Ramadan een zenuwspiraal. De Stichting Oude Groninger Kerken opent volgende week de tentoonstelling Feest! in de toren van de Hervormde Kerk in Garmerwolde.

‘verticaal museum’ over religieuze feesten

Een grote witte trap voert de bezoekers eerst omhoog, en dan naar beneden. „Zoals de op- en neergang van het leven”, zegt projectleider Agmar van Rijn van de Stichting Oude Groninger Kerken. Bij al die hoogte- en dieptepunten horen feesten. In de middeleeuwse toren van de Hervormde Kerk in Garmerwolde worden er vier belicht uit het christendom, en vier uit de islam.

Artikel DvhN - Thereza Langeler

De nieuwe tentoonstelling is onderdeel van een landelijk project: Feest! Weet wat je viert . Het idee komt van museum Catharijneconvent in Utrecht; de Stichting Oude Groninger Kerken is één van de samenwerkingspartners. „Het is de bedoeling om kinderen te leren wat eigenlijk de betekenis is van religieuze feesten”, vertelt Van Rijn. „We hebben van de toren in feite een verticale museumvleugel gemaakt.”