Top 30 - Meest inspirerende herbestemmingen

12 februari 2020

Top 30 - Meest inspirerende herbestemmingen

Hier vind je de top 30 van de meest inspirernende herbestemmingen van kerken in Nederland volgens EO Nieuw Licht. In Groningen vinden we vier voorbeelden: Siddeburen, Kloosterburen en twee SOGK-voorbeelden namelijk Hornhuizen en Garmerwolde.

Garmerwolde

In maart 2020 zal de kerk in Garmerwolde de eerste zogenoemde ‘schoolkerk’ van Nederland openen, een initiatief waar verschillende educatieve activiteiten worden ondergebracht. Dit concept is bedacht door Stichting Oude Groninger Kerken, die sinds 2003 eigenaar is van de kerk. Inge Basteleur, van Stichting Oude Groninger Kerken: “Deze kerk wordt een plek waar je terecht kunt om te leren over materiaal en immateriaal erfgoed. Denk aan educatie over kunst, maar ook over verschillende religies.” De kerk is al voor een gedeelte gesloopt, in de 19e eeuw wilden ze de kerk verbouwen maar toen was het geld op. De sporen van deze sloperij zijn nog duidelijk te zien in de muren van het kerkgebouw. Bijzonder aan deze kerk zijn de muurschilderingen die dateren uit de 16e eeuw, en hoogtwaarschijnlijk gemaakt door Nederlands’ schilder Jan van Aken.

EO Nieuw Licht

Hornhuizen

De kerk is rond 1170 gebouwd. Na een brand werd er een vervangend gebouw neergezet. Na de meest recente reorganisatie in 1996 heeft het gebouw een nieuwe bestemming als dorpshuis. De toren fungeerde vroeger als vuurtoren voor schippers, nu is het een uitkijkpunt met een prachtig zicht op de omgeving.