Gouden Terebinth voor Sovjet Ereveld Leusden

10 februari 2020

Stichting Sovjet Ereveld in Leusden wint Gouden Terebinth 2020

De Gouden Terebinth, de tweejaarlijkse prijs van de stichting Terebinth voor funerair erfgoed, is op zaterdag 8 februari jl. uitgereikt aan het bestuur van de Stichting Sovjet Ereveld in Leusden. Deze stichting krijgt de prijs voor haar niet-aflatende inzet om de herinnering aan 865 soldaten uit de Sovjet Unie die tijdens de Tweede Wereld oorlog zijn gesneuveld of omgebracht, levend te houden.

En wel hierom.....

In de afgelopen twee jaar organiseerden de vrijwilligers in Leusden een kaarsjesavond, theatrale audiotours, lezingen, herdenkingen en gastlessen. Bovendien doet de stichting onderzoek naar het verleden van de soldaten, zoekt ze actief naar de nabestaanden, en probeert ze de jeugd bij de geschiedenis van het Ereveld te betrekken. Directeur Remco Reiding ontving de prijs in de aula van begraafplaats Tolsteeg in Utrecht uit handen van Terebinth-voorzitter Bert Lever.

RTV Utrecht

Drie nominaties

Naast de winnaar waren ook genomineerd: de Stichting Oude Kerkhof in Roermond en de Stichting tot Behoud van de Drentse Graftrommels in Veenhuizen. Deze twee genomineerden gingen overigens niet met lege handen naar huis: naast een oorkonde kregen zij elk een cheque van 250 euro.

Stichting Oude Groninger Kerken ontving de allereerste Gouden Terebinth in 2016.