Terugblik op een bijzonder jaar

23 december 2020

Terugblik op een bijzonder jaar

Het jaar 2020 startte veelbelovend: de feestelijke aanwijzing tot gemeentelijk monument van de in juni 2019 overgedragen pastorie met leerkamer van ds. Ader in Drieborg , de afronding van de restauratie en de ingebruikname van de Sebastiaankerk in Bierum, de MonteverdiDag, een minifestival in samenwerking met Festival Oude Muziek Utrecht in Groningen en de grootse opening van de Schoolkerk in Garmerwolde op 28 februari van dit jaar waren voor de nieuwe directeur Patty Wageman slechts een voorproefje van waartoe de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) in staat is.

Kerk Open

Hoewel kerken de deuren waar mogelijk openhielden voor individueel bezoek voor bezinning, stilte en inspiratie, of om gewoon even een wandeling of fietstocht te kunnen onderbreken voor bijzondere, monumentale architectuur, moesten herbestemde kerken met horeca-functie en Bijzondere Locaties Groningen de deuren sluiten, werden activiteiten afgelast en trouwerijen uitgesteld. Wel werd tussen maart en mei actief en enthousiast deelgenomen aan de landelijke actie Klokken van hoop. Het festival Terug naar het begin werd verschoven naar 2021. Tijdens de oorspronkelijke festivaldagen werden optredens gestreamd vanuit de Der Aa-kerk. Een coronabestendig festival 2021 in en rondom de kerken van de Stichting is in de maak. Ook was de Der Aa-kerk het podium voor een aantal orgelconcerten en trad meesterpianist Hannes Minnaar op met de Goldbergvariaties. Met dit gezamenlijke initiatief markeren zes iconische monumenten in Zwolle, Amsterdam, Breda, Naarden, Rotterdam en Groningen het einde van een lange periode van stilte.

Lees hier het hele bericht

Lichtpuntje

Een rondgang langs de vele plaatselijke (beheers)commissies die de stichting rijk is en die worden bemenst door de ruim 600 vrijwilligers, leert echter dat het openhouden en waar het mogelijk op zeer kleine schaal organiseren van activiteiten de burger moed heeft gegeven. Uit de gastenboeken blijkt dat de kerken regelmatig werden bezocht. Positieve reacties als “wat fijn dat de deur openstond” tot “wat mooi dat de kerken zo goed onderhouden zijn”, “deze laatste kerk stond nog op ons lijstje” steunen de Stichting Oude Groninger Kerken in de opvatting dat deze nog altijd een betekenisvolle rol vervult voor velen in onze maatschappij.