Wij werken aan kerken en kerkgrachten

09 december 2020

Wij werken aan kerken en kerkgrachten

Een bezoekje aan het torentje van Spiek kan weer zonder een wasknijper op de neus. De kerkgracht aan 't Loug in Spijk is gebaggerd. Vooral in de zomer stonk het daar nog wel eens. (RTVNoord / Elwin Baas 9 december 2020)

Volgens baggeraar Niek Beukema van Beukema Grondwerken uit Onderdendam werd het tijd dat er wat gebeurde. 'Men zegt dat het zeker dertig jaar geleden is dat er voor het laatst is gebaggerd. En dat kan best als je ziet wat we er allemaal uithalen.'
In 2018 trokken buurtbewoners al aan de bel bij de gemeente Delfzijl en Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK), de beheerder van de kerk en de gracht. 'Mensen hebben last van de geur, vooral zomers. Door het stille water en het blad dat erin zit, wordt de zuurstof eruit gehaald en gaat het stinken', weet Beukema. Hij hoopt dat het nu voorbij is.

RTVNoord - 9 december 2020

Speciale techniek

Beukema gebruikt een speciale techniek om de gracht rond te komen met de boot. De boot trekt zichzelf rond met een lier. 'We bevestigen de boot aan een boom waar ik dan aan trek.'
Maandag is Beukema begonnen met baggeren en hij hoopt in de loop van woensdag klaar te zijn met deze baggerklus.