Help, de kerk is nu een trampolineparadijs

02 december 2020

Help, de kerk is nu een trampolineparadijs

Gebedshuizen krijgen steeds vaker een andere bestemming. Gelovigen zijn niet blij, buurtbewoners meestal wel. (1 december 2020 -Arjen Schreuder - NRC.nl)

Minder kerkgangers

Van alle 7.110 kerken, synagogen, moskeeën en tempels die tot en met vorig jaar zijn gebouwd, hebben er 1.530 een nieuwe bestemming gekregen, en nog eens 295 staan op het punt een andere functie te krijgen. Oorzaak is doorgaans de verminderde kerkgang, want Nederland telt inmiddels meer ‘seculieren’ dan gelovigen. 51 procent van de bevolking zegt niet tot een religieuze groep te behoren, blijkt uit onderzoek van het CBS. Dat betreft natuurlijk vooral de christelijke godsdienst – moskeeën zijn en blijven veelbezochte gebedshuizen.

Artikel NRC - 1 december 2020

Waar buurlanden doorgaans voorzichtig zijn met sloop en herbestemming van kerken, meestal beperkt tot enkele honderden, is Nederland driftig aan het verbouwen geslagen. Nederland heeft zowel relatief als absoluut het hoogste aantal herbestemde kerkgebouwen van Europa, schrijven de onderzoekers van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. „Men ziet onze pragmatische volksaard, in combinatie met het gebrek aan ruimte om te kunnen bouwen, als een belangrijke verklaring.”