MuseumTV met de collectie van Stichting Oude Groninger Kerken

30 november 2020

De collectie van Stichting Oude Groninger Kerken

Doel van Stichting Oude Groninger Kerken is het in stand houden van historische kerkgebouwen in de provincie Groningen en het bevorderen van de belangstelling hiervoor. Er vallen vele kerken onder deze stichting, maar onder het zogeheten grootste museum van Nederland vallen er vier: De kerk van Pieterburen, Krewerd, Middelstum en Midwolde. (MuseumTV - november 2020)

De vier kerken in MuseumTV

MuseumTV is hét videoplatform dat kunst, cultuur en design tot leven brengt. We vertellen je wat er achter de schermen van jouw favoriete museum gebeurt. Onze presentators geven een kijkje in het leven van de kunstenaar. En de curatoren nemen je mee de diepte in tijdens rijke achtergrondverhalen over de nieuwste tentoonstellingen en collecties.

MuseumTV - Grootste Museum van Nederland

In het item worden de kerken uitgelicht, want de geschiedenis van de Groninger kerken bestaat niet alleen uit jaartallen, bouwstijlen en orgels. Elke kerk vertelt zijn eigen verhaal, over stenen duivels, hostiewonderen, onthoofde heilige of beenderen die in de kerkmuur werden gemetseld. Dit zijn niet alleen spannende verhalen, maar ze laten ook zien hoe rijk de historie is van het Groningerland. En ze plaatsen de kerk in de loop van de geschiedenis.