Het baksteenspektakel in Delfzijl

28 november 2020

Het baksteenspektakel van Delfzijl

Architect Albert Wiersema ontwierp in 1932 voor de Gereformeerde gemeente in Onderdendam een kerkgebouw en pastorie. De kerk is nagenoeg in originele staat. Stichting De Kerk organiseert exposities over de Amsterdamse School. Medio 2021 is er een tentoonstelling over het werk van architect Berend Jager. (Trouw 28 november 2020 - Wybo Algra)

Amsterdamse School

Je kunt een baksteen horizontaal ­gebruiken of verticaal, of diagonaal. Je kunt een gebouw optrekken in donkerbruine, helderrode of zandgele stenen, of in combinaties ­daarvan. Accenten maken met donkerblauw geglazuurde varianten. Strak naar de ­dakgoot opmetselen, recht zo die gaat, of wulpse rondingen maken. Binnen de Amsterdamse School gebeurde het allemaal.

Lees hier het hele artikel in Trouw

Amsterdamse School-architectuur is ook terug te vinden in baarhuisjes, voor het opbaren van doden. Willem Reitsema maakte in 1927 het ontwerp voor het baarhuisje op de begraafplaats van Garsthuizen: een vierkant gebouwtje in rode baksteen onder een gebogen tentdak met een uivormige spits. Over elk detail is door Reitsema nagedacht. Een vrijwel identiek exemplaar staat in Oosterwijtwerd.