Henk Helmantel - Meesterschilder

05 oktober 2020

Henk Helmantel - Meesterschilder

Het Drents Museum in Assen staat vanaf vandaag in het teken van Henk Helmantel. Een gesprek met de kunstenaar. ,,Schilderen is een vorm van geloofsbelijdenis.’’

Stillevens en kerkinterieurs

Stillevens en kerkinterieurs Helmantels werk bevat veel stillevens en kerkinterieurs. Zijn schilderijen worden soms, maar steeds minder vaak, weggezet als perfect geschilderde ‘kopieën’ van de werkelijkheid. Als je door De Weem dwaalt en goed kijkt, valt bij al die schilderijen vooral de uiterst zorgvuldige compositie op, het fenomenale lijnenspel, de kleurstellingen en het alomtegenwoordige licht. Het afgebeelde – de kerken, de vruchten, het aardewerk en al die andere objecten – lijkt ondergeschikt te zijn aan iets hogers.

Drents Museum - Henk Helmantel

Licht

We staan voor een schilderij van het koor van de Sint-Martinuskerk in Bozum, dat ook in Assen te zien is. ,,Een van de mooiste kerken die ik ken, met heel mooie schilderingen.” Het is vooral het licht in de kerk dat Helmantel fascineert. ,,’s Ochtends tussen 10 en 12 uur staat de zon het gunstigst. In geen enkele andere kerk of en klooster van Noordwest-Europa heb ik iets gezien dat dit overtreft. En dat gewoon in de buurt, hè. En dan zijn er nog zoveel andere mooie middeleeuwse kerken in het Noorden: Krewerd, Loppersum, Leermens. Noem maar op.”