Torentje van Spijk krijgt grote opknapbeurt

17 januari 2020

Hard achteruit

Ondanks die grote bekendheid ging het de laatste jaren slecht met de toren. Door achterstallig onderhoud kachelde de conditie van het bouwwerk hard achteruit.

Overdracht

In 2014 droeg de Protestante Gemeente Spijk-Losdrop de kerk en de toren over aan de Stichting Oude Groninger Kerken. Die stichting is er in geslaagd om 550.000 euro bijeen te brengen voor een grondige opknapbeurt. Meer dan de helft van dat bedrag komt van de provincie.

Torentje van Spijk RTVNoord 17 januari 2020

'Het is de pet en de jas'

'We gaan alle houtaansluitingen nakijken. De lood- en zinkbekledingen gaan we aanpakken. Het is de pet en de jas, die weer goed gemaakt moeten worden.' Bekooy verwacht dat 'het torentje van Spiek' in mei in de steigers zal staan. Het is de bedoeling het werk vóór de komende winter af te ronden.