Heimwee-Groningers, we zien ze steeds meer

18 januari 2020

‘Heimwee-Groningers, we zien ze steeds meer'

Peter Breukink (67) beheerde als stichtingsdirecteur bijna honderd dorpskerkjes in Groningen. „Het zijn maar stenen, maar toch kan de schoonheid ervan een geloofsgevoel oproepen.”
(Lunchinterview Gretha Pama - NRC)

Afscheid

Onze nieuwe afspraak is vanwege zijn afscheid, deze maand is hij voor het laatst. En natuurlijk gebruiken we de lunch in een gerestaureerd kerkje: horeca en verhuur voor recepties, voorstellingen en lezingen is een mogelijke herbestemming. Zijn vrouw, zegt hij terwijl we de lunchkaart bekijken, heeft tegen hem gezegd dat hij zich op het gesprek moet voorbereiden: je moet kunnen vertellen waarom je dit werk bent gaan doen. Want hijzelf is, raar eigenlijk, géén Groninger. En op zondag naar de kerk gaat hij ook al niet.

Interview Gretha Pama NRC 18 januari 2020

Veranderende beleving

Die veranderde beleving staat sinds kort met zoveel woorden in het beleidsplan, waar kerken ‘bakens van betekenis’ worden genoemd. Dat vindt hij, zegt hij, een mooi begrip aan het einde van zijn loopbaan bij de stichting. „Een kerk kan voor mensen een baken van geloof zijn, maar net zo goed een plek waar je tot rust kan komen. Of waar je samenkomt om van een concert te genieten.”