Open Monumentendag in de Groninger kerken

07 september 2019

Open Monumentendag in de Groninger kerken

Ook de Stichting Oude Groninger Kerken laat zich niet onbetuigd tijdens het weekend van de 33ste Open Monumentendag. Het thema van deze dag is Plekken van plezier, een thema dat je misschien niet meteen met kerken associeert. Toch valt er tegenwoordig juist in kerken veel plezier te beleven. Speciaal voor OMD organiseren de lokale beheerscommissies van de SOGK-kerken en -torens bijzondere activiteiten rond het landelijke thema.

Een greep uit de activiteiten

Zo kunt u in Noordwijk de vaak feestelijke affiches zien die Nick Blaauw de afgelopen 14 jaar maakte voor de activiteiten in het gele kerkje aldaar. Ook is er werk te zien van Peter Hein en Natalie de Klijn. Werk dat met veel plezier is gemaakt en dat zie je. In Appingedam maakt u kennis met de bloeitijd door de scheepvaart naar de Oostzeelanden. In de kerk van Solwerd zijn er op beide dagen verhalenvertellers in oude kostuums die u vertellen over historisch Appingedam. Ook is daar een expositie van de van oorsprong Fries schilder Samme Talsma te zien, die zich naast zijn werk als gymnastiekleraar ontpopte tot magisch realist.

Open Monumentendag 2019

En breng vooral een bezoek aan de foto-expositie van Omke Oudeman op 3 locaties in Nuis: Museum ’t Rieuw, de Coendersborg en de kerk aan de Nieuweweg 29. Ervaar de liefde voor het Grunniger Laand door zijn ogen. Ruim aandacht is er ook voor kunst, met exposities van doopjurken in Pieterburen, waar ook wiegeliederen worden gezongen. Textielkunst in het kerkje van Rottum, kunst te koop en te leen van Ger Franke in Feerwerd en pinhole foto’s in de remonstrantse kerk in Groningen.