Kerken toeristisch interessant!

23 augustus 2019

Kerken toeristisch interessant!

Deze week viel de uitnodiging op de mat voor de tweede Nationale Toerisme Top die op 9 oktober as op Neeltje Jans plaats vindt. Als thema heeft de top ‘kiezen voor kwaliteit’. Insteek is dat elke regio vanuit de eigen (cultuur)historische- en gebiedskwaliteiten aanbod ontwikkelt.

Trekt religieus erfgoed bezoekers?

Het doel van het onderzoek was om te onderzoeken of kerken en kloosters, religieus erfgoed, in potentie bezoekers kan aantrekken. Bezoekers die kunnen genieten van al het moois dat onze kerken en kloosters te bieden hebben en door hun bezoek ook bijdragen aan de instandhouding en exploitatie van de gebouwen.

Artikel Toekomst religieus erfgoed

Ervaringen van het Grootste Museum van Nederland, een initiatief van het Museum Catharijne Convent waarin 16 gebedshuizen samenwerken, wijst daarbij al uit dat een professionele aanpak van de ontsluiting flink wat zoden aan de dijk zet. Het aantal bezoekers groeit fors, de omzet stijgt en soms vinden zelfs nieuwe mensen de weg naar de kerk als huis van gebed.