Bezie kerkgebouwen eerst en vooral als architectuur

17 augustus 2019

Bezie kerkgebouwen eerst en vooral als architectuur

Laten we de term religieus erfgoed vermijden. Dat staat een nuchterdere kijk op kerkgebouwen en vernieuwende oplossingen in de weg, meent Kees Doevendans, stedenbouwkundige en oud-voorzitter van de Werkgroep Kerkbouw PKN. (Kees Doevendan - Trouw 17 augustus 2019)

Sommige kerken zijn gedrochtelijk lelijk

De veronderstelling is: een kerkgebouw is common good. Ook al is er een specifieke economische eigenaar, de gehele samenleving profiteert. Het gebouw heeft volgens deze theorie positieve externaliteiten. In het geval van kerken wordt vaak gesproken over het gebouw als herkenningspunt en dus visueel eigendom van alle omwonenden. Ja, maar betalen zij daar ook voor?

Artikel Trouw 17 augustus 2019

De economische eigenaar heeft niet meer het laatste woord. In deze common-good-benadering duikt ineens de ‘free rider’ op, de klaploper, de profiteur. Erfgoedgenootschappen: zij willen een kerkgebouw als monument in stand houden, maar laten de economisch eigenaar ervoor opdraaien. Er zijn subsidies, maar die bieden mager soelaas. Veel kerkelijke gemeenten hebben ervaren hoe lastig het kan zijn een officieel monument te verkopen of te herbestemmen.