Zonder dialoog geen toekomst voor religieus erfgoed

17 augustus 2019

Zonder dialoog geen toekomst voor religieus erfgoed

'Hoewel verbondenheid met religieuze instituties de laatste decennia afneemt, blijven kerkgebouwen plaatsen van grote betekenis, wat tot uiting komt in de vele verhitte discussies rondom herbestemming van religieus erfgoed.'
(Lieke Wijnia en Todd Weir Simon Bleeker; Marjo Brandse - Friesch Dagblad 17 augustus 2019)

Nieuw soort conferentie

Er is geen pasklare oplossing voor al het religieus erfgoed. De kerkenvisies die de komende jaren worden ontwikkeld zijn afhankelijk van de lokale context en de betrokkenheid van gemeenschappen. Een kerkenvisie die in een overwegend islamitische buurt in Den Haag wordt opgesteld zal er anders uitzien dan die in een sterk geseculariseerd gebied in Fryslân.

Lees hier het hel artikel

Twee jaar geleden begon een aantal erfgoedorganisaties met het plannen van een nieuw soort conferentie, waar Nederlandse en internationale erfgoedinstellingen in gesprek zouden kunnen gaan met wetenschappers. Het Centrum voor Religie en Erfgoed van de Rijksuniversiteit Groningen en de Stichting Oude Groninger Kerken namen het voortouw en werkten nauw samen met Museum Catharijneconvent, het Joods Cultureel Kwartier en de Europese organisatie Future for Religious Heritage.