De kerk als 'slow tourism'

08 augustus 2019

De kerk als 'slow toursm'

Hoe kunnen de 6.000 kerken van Nederland ondanks de ontkerkelijking behouden blijven? Veel gemeenten denken na over herbestemming. (Gretha Pama in NRC 8 augustus 2019)

Onderzoek

In opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed deed Holland Marketing eerder dit jaar onderzoek naar de ‘interesse in religieus erfgoed’. Bezoek aan kerkgebouwen blijkt daarbij op drie manieren interessant voor toeristen: als onderdeel van een city trip (je gaat naar Utrecht en bekijkt dan ook de Domkerk), horend bij een thematische reis (de kerken langs het Pieterpad) of, derde mogelijkheid: kerkbezoek als hoofdreden van een verblijf.

Slow tourism - Gretha Pama in NRC

Slow tourism of ‘bezinningstoerisme’ was dan ook onlangs het onderwerp van een bijeenkomst in Groningen, met zulke verschillende deelnemers als de provincie, Staatsbosbeheer, Marketing Groningen, Museum Catharijneconvent en de Stichting Oude Groninger Kerken. Die stichting bestaat dit jaar vijftig jaar en heeft inmiddels meer dan negentig kerken in eigendom en beheer, veel zijn van de ondergang gered door ze een andere bestemming te geven: concerten, tentoonstellingen, eetgelegenheden. En, met een vooruitziende blik: driekwart ervan is elke dag open, je kunt gewoon naar binnen lopen.