Lege kerken zijn nu een probleem van de hele samenleving

28 juni 2019

Lege kerken zijn nu een probleem van de hele samenleving

Tientallen gemeenten zullen zich het komende jaar buigen over de toekomst van hun kerkgebouwen.
(Marinde van der Breggen en Nico de Fijter in Trouw 28 juni 2019)

Religieus erfgoed

Ook provincies zijn actiever geworden in het nadenken over de toekomst van religieus erfgoed. Provinciale overheden hebben altijd al geld gestoken in monumentenzorg, maar de laatste jaren zijn er in meerdere provincies speciale initiatieven voor herbestemming opgezet. Sinds 2017 heeft de provincie Noord-Holland bijvoorbeeld een ‘loods herbestemming’, die adviseert en nieuwe initiatieven aan leegstaande gebouwen kan koppelen.

Lees hier het hele artikel in Trouw

Met hetzelfde doel is vorig jaar het ErfgoedLab Brabant opgericht dat wordt gefinancierd door de provincie. Ook erfgoedorganisaties als de Stichting Oude Groninger Kerken en Stadsherstel Amsterdam hebben inmiddels heel wat ervaring met het maatschappelijk herbestemmen van kerken.